Fortsättning på Tisdagstema: Trasig



Jag känner en kreativ och snabbtänkt kvinna, Carin, som älskar att skriva. Hon ger sig själv korta snabba skrivuppgifter ibland, bland annat med hjälp av en kortlek med nya ämnen på korten. Hon vänder upp ett nytt tema och sen skriver hon för fullt  i tre minuter och sparar resultatet för att kunna plocka fram det igen vid ett senare tillfälle om hon skulle känna för att skriva vidare på samma berättelse.

"Jag känner igen det", förklarade jag för Carin, "men i mitt fotograferande." Det är jättesvårt att bara ta kameran och gå ut och fota. Ännu svårare är det en kall och regnig kväll att hitta något att fota inomhus. Men ge mig ett (tisdags-)tema och det går att hitta kul motiv i vilken liten lägenhet som helst! Som med skorna, min mormors gamla trasiga skor. "Dem skulle du skriva om" sa jag, och såg framför mig en berättelse om vilka fester skornas ägare hade varit på. Men Carin var inne på ett helt annat spår! Åh, vad festligt det var att läsa det hon hade skrivit!

Läs gärna, och kanske har du en egen fortsättning?


image44

-       Jag måste säga, viskade vänsterskon, att det är oförskämt att ställa in oss i den här garderoben. Bland kreti och pleti. Visserligen har jag ett litet hål i sulan och du har gått och tappat klacken, men i alla fall.

 

-       Jag kan bara hålla med, sa högerskon. Oförskämt är vad det är.


-       Titta där, sa vänsterskon och pekade med tån. Titta på de röda skorna borta vid väggen. Vilket grovt läder, skulle kunna komma från en gammal åsna. Inte alls det fina skinn som vi är sydda av.

 

-       För hand dessutom, sa högerskon.


-       Tänk att vi som stått i skyltfönster på Via Veneto i självaste Rom ska hamna här bland en massa före dettingar, suckade vänsterskon.


-       Det viktigaste är i alla fall att vi håller ihop, sa högerskon. Ensam är inte stark.

 

-       Ni där! ropade någon.

 

-       Menar de oss? frågade högerskon.

 

-       Ni där borta vid dörren, de gamla dansskorna!


-       De menar oss, sa högerskon.


-       Vi är alla före dettingar här inne, hördes samma sko ropa. Men istället för att glida runt på dansgolven och bara tänka på nöjen, har jag och min partner gjort betydande insatser inom fotbollen. Jag har till och med, på volley, slagit in det avgörande målet i en fotbollsfinal på Stadion. Min partner här kan intyga att det är sant.


-       Äsch, sa den röda högerskon. Det var i Korpen 1973. Dessutom råkar jag vet att du missade en straff i samma match. Vi känner ett par flip-flop-sandaler som var där.


-       Börja inte bråka om det nu igen, knarrade en gammal gummistövel. Kan inte dansskorna berätta något om livet i de fina salongerna?

 

-         

av Carin Bergsten

Kommentarer
Postat av: Maria

En duktig fotograf och en duktig författare möts, ser jag. Härligt att läsa och se, keep up! //Maria

2007-11-13 @ 21:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0