Tisdagstema: Himmel




image129


Letade efter en bild på någon som himlade med ögonen och såg ut att säga "Åh, himmel!", men mitt bidrag till veckans tisdagstema blir helt enkelt en vacker himmel från den annars ganska gråa månaden november.

Temat himmel väcker en del tankar hos mig. Minns från gymnasiets religionslektioner att vi vid något tillfälle diskuterade begreppet paradiset. Paradiset, eller himlen, på jorden, säger man ju. Och att man både kunde se detta som något man kommer till efter döden, eller som ett tillstånd man kan uppleva i livet.

Jag tror på det senare. Jag tror på att satsa på att uppleva himmelska stunder medan man är i livet, för vem vet vad som väntar efter döden. Jag tror på att söka dem överallt genom att  försöka uppskatta det man har nära sig. För när man kan vara i nuet och se det vackra och njutbara i livet, kanske i en härlig semesterdag, en glass på stan en solig lördag, en lång fika med en vän, ett förtroligt ögonblick med sin kära, eller bara en rofylld stund under tågresan, då har man också chansen att uppleva himlen på jorden många gånger i sitt liv.

Jag övar mig på det. Jag blir bättre och bättre på att stanna upp och känna mig lycklig över hur gott livet är just i ett visst ögonblick. Och även om jag får fortsätta öva mig på det resten av livet för att bli riktigt bra på det så är det ändå en rätt trivsam sysselsättning att öva också.

Kommentarer
Postat av: Cia

Det ser ut som det brinner bortom horisonten...
Du frågade vart min bild var tagen, svaret är Forsmarks bruk.

2008-04-17 @ 22:03:38
URL: http://www.mysecretwindow.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0